Dag 7
20 februari 2016 - Phitsanulok, Thailand
20-02-2016
Vandaag liep de wekker om 05.30uur af. Onze spullen gepakt en aangekleed. Daarna eerst uitgecheckt in het hotel om vervolgens daarna te gaan ontbijten. De koffers staan buiten de deur die worden opgehaald. Om 7.00uur vertrekken we met de bus naar Ayutthaya. Rond 9.45uur maken we eerst een koffiestop bij een tankstation met wat winkeltjes en een koffiebar. Om 10.15uur rijden we weer verder. Rond 10.45uur komen we bij het historisch park van Ayutthaya. Met ruïnes van mooie tempels en pagodes. Erg mooi om te zien. Om 11.30uur pakken we met de acht man die over zijn de bus (de rest heeft gekozen voor een optionele excursie) samen met onze gids Joy. We vertrekken naar Ayutthaya stad waar we eerst een lokale markt bezoeken. Hier proeven we onder andere gebakken varkenshuid, gebakken vissenhuid, kroepoek, viscake. Daarna bezoeken we een tempel met een hele grote boeddha op het moment dat wij er zijn is er een ceremonie bezig. De gelovigen mensen kleden de boeddha aan met een oranje sjaal. Was bijzonder om te zien. Ook zien we alle boeddhabeelden die bij de dagen van de week horen. De dag van Ilse is zaterdag: boeddha in meditatie houding, beschermt voor de storm door Mucalinda, koning van Naga. Mudra van gedachten, Boeddha van Weten. De kleur van zaterdag is paars en staat voor geluk en voorspoed. Mijn dag is vrijdag: boeddha in de vredes positie. Boeddha laat hierbij zien hoe hij de Dharma (Godsdienstige wetten van de Hindoe) leert aan anderen. Mudra van oorsprong. Boeddha van communicatie. De kleur van vrijdag is blauw en dit staat voor voorspoed. Koningin Sirikit is op vrijdag geboren en heeft daarom een blauwe vlag. Daarna gaan we bij de rivier nog vissen voeren. Rond 13.00uur is de groep weer bij elkaar en pakken we de bus om te gaan lunchen. Was weer erg lekker. Om 14.15uur gaan we verder naar ons hotel. Onderweg rond half vier maken we nog een koffiestop. En in de bus proeven we nog een pannenkoekje met een soort suikerspin erin gerold, erg zoet. En gaan de dingen rond die wij met zijn achten al op de markt geproeft hebben. Rond 18.00uur komen we in ons hotel, voor het hotel is er dan een parade voor het chinees nieuwjaar bezig. De kamer bekijken en douchen. Om 19.20uur moeten we alweer klaar staan voor de Samlor tour met lokaal diner. We gaan met de fietstaxi eerst naar de markt. Hier bezoeken we eerst de plaatselijke folklore ' vliegende morning glory groente show'. De kok gooit een handvol waterkers in een gloeiend hete wok waarna een vuurbal ontstaat van soms wel een meter hoog, daarna gooit hij het eten naar de overkant waar iemand het moet proberen te vangen. Daarna rijden we door en gaan we de lokale lekkernij proeven. Je kunt verschillende insecten proberen. Ilse heeft een gefrituurde meelworm op ik een gefrituurde meelworm en een gefrituurde sprinkhaan, smaakt allemaal naar frituurvet. Daarna lopen we nog een stukje over de markt waarna we weer aanrijden om te gaan eten. Rond 21.15uur kwamen we aan bij het restaurant aan een riviertje, lekker gegeten. Om 22.30uur rijden we met de fietstaxi weer naar ons hotel waar we rond 23.00uur aankomen. Nog even gerelaxed. Morgen vertrekken we om 8.00uur naar Chiang Rai met onderweg een aantal stops. We zijn benieuwd :-)
Vandaag liep de wekker om 05.30uur af. Onze spullen gepakt en aangekleed. Daarna eerst uitgecheckt in het hotel om vervolgens daarna te gaan ontbijten. De koffers staan buiten de deur die worden opgehaald. Om 7.00uur vertrekken we met de bus naar Ayutthaya. Rond 9.45uur maken we eerst een koffiestop bij een tankstation met wat winkeltjes en een koffiebar. Om 10.15uur rijden we weer verder. Rond 10.45uur komen we bij het historisch park van Ayutthaya. Met ruïnes van mooie tempels en pagodes. Erg mooi om te zien. Om 11.30uur pakken we met de acht man die over zijn de bus (de rest heeft gekozen voor een optionele excursie) samen met onze gids Joy. We vertrekken naar Ayutthaya stad waar we eerst een lokale markt bezoeken. Hier proeven we onder andere gebakken varkenshuid, gebakken vissenhuid, kroepoek, viscake. Daarna bezoeken we een tempel met een hele grote boeddha op het moment dat wij er zijn is er een ceremonie bezig. De gelovigen mensen kleden de boeddha aan met een oranje sjaal. Was bijzonder om te zien. Ook zien we alle boeddhabeelden die bij de dagen van de week horen. De dag van Ilse is zaterdag: boeddha in meditatie houding, beschermt voor de storm door Mucalinda, koning van Naga. Mudra van gedachten, Boeddha van Weten. De kleur van zaterdag is paars en staat voor geluk en voorspoed. Mijn dag is vrijdag: boeddha in de vredes positie. Boeddha laat hierbij zien hoe hij de Dharma (Godsdienstige wetten van de Hindoe) leert aan anderen. Mudra van oorsprong. Boeddha van communicatie. De kleur van vrijdag is blauw en dit staat voor voorspoed. Koningin Sirikit is op vrijdag geboren en heeft daarom een blauwe vlag. Daarna gaan we bij de rivier nog vissen voeren. Rond 13.00uur is de groep weer bij elkaar en pakken we de bus om te gaan lunchen. Was weer erg lekker. Om 14.15uur gaan we verder naar ons hotel. Onderweg rond half vier maken we nog een koffiestop. En in de bus proeven we nog een pannenkoekje met een soort suikerspin erin gerold, erg zoet. En gaan de dingen rond die wij met zijn achten al op de markt geproeft hebben. Rond 18.00uur komen we in ons hotel, voor het hotel is er dan een parade voor het chinees nieuwjaar bezig. De kamer bekijken en douchen. Om 19.20uur moeten we alweer klaar staan voor de Samlor tour met lokaal diner. We gaan met de fietstaxi eerst naar de markt. Hier bezoeken we eerst de plaatselijke folklore ' vliegende morning glory groente show'. De kok gooit een handvol waterkers in een gloeiend hete wok waarna een vuurbal ontstaat van soms wel een meter hoog, daarna gooit hij het eten naar de overkant waar iemand het moet proberen te vangen. Daarna rijden we door en gaan we de lokale lekkernij proeven. Je kunt verschillende insecten proberen. Ilse heeft een gefrituurde meelworm op ik een gefrituurde meelworm en een gefrituurde sprinkhaan, smaakt allemaal naar frituurvet. Daarna lopen we nog een stukje over de markt waarna we weer aanrijden om te gaan eten. Rond 21.15uur kwamen we aan bij het restaurant aan een riviertje, lekker gegeten. Om 22.30uur rijden we met de fietstaxi weer naar ons hotel waar we rond 23.00uur aankomen. Nog even gerelaxed. Morgen vertrekken we om 8.00uur naar Chiang Rai met onderweg een aantal stops. We zijn benieuwd :-)
1 Reactie
-
Gonny en Bas:20 februari 2016Volgens mij bijna een kopie van onze reis. Ik proef zelfs nog het vet van de gebraden sprinkhanen.
