Dag 7

14 september 2015 - Giardini Naxos, Italië

Vandaag om 7.15uur opgestaan. Gelukkig voel ik me weer wat beter, alleen nog een klein beetje buikpijn. Lekker gaan ontbijten. En daarna warm aangekleed want we gaan naar de Etna.

De Etna:
Deze vulkaan is een van de actiefste van de wereld. en is ongeveer 3350m hoog. De Etna beslaat een oppervlakte van 1570 km2, en de diameter is ongeveer 45km. De huidige vulkaan heeft 5 actieve hoofdkraters.

We vertrekken met de bus om 8.15uur de Etna op. We rijden met de bus tot een hoogte van 2000m. Hier komen we rond 8.50uur aan en kopen we kaartjes voor de kabelbaan. Om 9.00uur vertrekken we met bijna heel de groep en onze chauffeur Vincenzio naar boven. Manon gaat niet mee. Het kabelbaantje omhoog duurt ongeveer 20minuten, en dan sta je op zo'n 2600m. Hier pakken we de supertruck naar ongeveer 3000m. Een erg hobbelige weg over een maanlandschap van lavastromen. Deze tocht duurt ook ongeveer 20minuten. Als we aankomen bij de krater, en de truck uitstappen, is het te zien en te ruiken dat deze vulkaan nog steeds actief is (er komt rook uit de krater en stinkt naar rotte eieren, zwavel). Daarna maken we met een gids een wandeling om de zuidelijke krater. Deze krater is voor het laatst uitgebarsten in 2001. Toen vernielde deze lavastroom de kabelbaan en parkeerplaats waar wij op de 2000m hoogte de bus hebben geparkeerd. Deze wandeling is erg indrukwekkend. En we hadden erg veel geluk dat er nog geen wolken hingen. Daarna met de supertruck weer naar 2600m, de bewolking komt nu al een beetje opzetten. En daarna pakken we de kabelbaan weer naar beneden. Hier komen we rond 11.20uur weer aan. Even omkleden naar een wat zomerse outfit. Want we gaan naar beneden naar een leuk dorpje om te flaneren, zien en gezien worden zoals Manon het zegt. Om 11.45uur vertrekken we dan naar Taormina. Om 13.00uur parkeren we de bus op een parkeerplaats en gaan we verder met een klein busje naar het centrum. Hier komen we rond 13.15uur aan en kunnen dan de tijd zelf indelen. Eerst zijn we lekker gaan lunchen. Daarna naar Teatro Greco gelopen. Het griekse amphi theater met uitzicht op de Etna, helaas was deze niet te zien door de bewolking die daar nu boven hing. Later is dit theater overgenomen door de romeinen en werden er gladiatoren spelen gehouden. Er kunnen ongeveer 30.000 mensen in dit theater plaats nemen. Nadat we het theater hebben bekeken zijn we nog even wat winkeltjes gaan bekijken en hebben een lekker ijsje gegeten. Om 16.00uur gaan we met het kleine busje terug naar onze eigen bus. Vincenzio is op dit moment voetbal aan het luisteren want Napoli moet voetballen, helaas spelen ze gelijk en is hij daardoor een beetje chagrijnig haha. Hadden we geen last van hoor. Om 17.00uur zijn we weer terug in het hotel, en hebben we ons lekker opgefrist. Om 19.00uur hebben we nog een informatiebijeenkomst met Manon over onze verlenging. En om 19.30uur kunnen we gaan eten. In de eetzaal wordt straks ook de verjaardag van een Italiaans meisje dat 18 wordt gevierd. Rond half tien komt de jarige binnen in een roze galajurk met allemaal glittertjes. Was erg leuk om te zien. Na het eten nog even gerelaxed op de kamer.